od swisst 17. 1. 2022 11:44
Skutečně je pravda, že změna státní podpory se může dotknout i existujících smluv. Máme na to dokonce zmíněný judikát Ústavního soudu (jde o nepravou retroaktivitu).
K provedení změny státní podpory je nutná změna zákona o stavebním spoření. Kdyby se stihla letos (2022), mohla by začít platit od ledna 2023 (dříve asi ne, protože státní podpora se počítá za kalendářní rok a rozdíl v úspoře by byl stejně zanedbatelný). V roce 2023 by se tedy vyplatila státní podpora za rok 2022 ve výši podle stávajícího zákona. První státní rozpočet, na kterém by se dalo ušetřit, by byl pro rok 2024. Rychleji to nejde.
Bývalý ministr Kalousek byl v tomto ohledu průkopník slepých uliček, který ukázal, co lze a co nelze. A to zcela vážně. Díky němu víme, že nelze účelově zdanit státní podporu a tak obejít ústavní principy, ale na druhé straně že je možné snížit státní podporu u stávajících smluv. Ovšem s dopadem, který není okamžitý (viz výše).