Použitie zdroja pre odporovú rezačku

Skříně a zdroje, úpravy počítačových skříní, chlazení, odhlučnění

Moderátor: Moderátoři Živě.cz

Odeslat příspěvekod vladimir 24. 2. 2014 13:41

Pytlík: já jsem řezal ocelovou strunou a ne speciálním odporovým drátem, vymyšleným tak, aby neměl odpor (skoro) závislý na teplotě. Ocelovou strunu doporučuje spousta lidí právě kvůli té autoregulaci (to ti tam teda nenapíšou, jenom napíšou, že jim to "lépe funguje") Jak jsem psal úplně od začátku bez znalosti materiálu... A z tazatele to leze jak z chlupaté deky, kdyby napsal mám drát koupený tam a tam pod označením..., bylo by vše jasné.

Zapojení mezi 12V a 5V: souhlasím s Pytlíkem, to by nefungovalo.
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 84seraph 2. 3. 2014 07:57

Mám ešte jeden zdroj, ako ho pozapájať aby fungoval, resp, aby mi dával 12 V a 11 A?

vďaka
Přílohy
01.JPG
84seraph
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod vladimir 2. 3. 2014 09:28

Vysoký proud neznamená nutně dobrá řezačka. Když do toho drátu pustíš 11A (= při 12 V 130W), rozžhaví se podle mého odhadu do ruda a kolem drátu v okamžiku, kdy zpomalíš nebo zastavíš, vznikne v polystyrenu díra.

Optimální teplota drátu je, když se za ním při řezání přestávají tahat nitě a toho bez elektronické regulace dosáhneš těžko, jedině prodlužováním/zkracováním drátu.

Zkrátil jsi drát na 60 cm, tedy i tento zdroj bude přetížený, drátem poteče při připojení na 12V ca 11.5A (vlivem přechodových odporů na spojích o něco méně).
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 84seraph 2. 3. 2014 13:31

vladimir

Ako treba ten zdroj pozapájať, aby mi fungoval?
84seraph
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Pytlík 3. 3. 2014 08:29

Zcela vyhovujícího návodu pro regulaci se ti dostalo od Vladimíra (který má s tebou nebeskou trpělivost) již na první stránce. Pokud ti jeho schéma nestačí - nevrtej do toho.
Pytlík
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vladimir 3. 3. 2014 09:13

Připoj ten odporový drát mezi červený a černý (5v) a vyzkoušej, jaká bude teplota drátu, jestli se bude dát řezat. Nejspíš ne.

Pokud ne, pořiď si tento drát: http://www.gme.cz/odporovy-drat-elchemc ... m-p653-016 (3,465ohm/m) a ten můžeš zkusit zapojit na 12V. Pokud by byla teplota příliš vysoká, použil bys drát s vyšším odporem, třeba http://www.gme.cz/odporovy-drat-elchemc ... m-p653-023 nebo http://www.gme.cz/odporovy-drat-elchemc ... m-p653-010

Prostě buď budeš mít regulovatelný zdroj, nebo budeš muset experimentovat s dráty.
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 84seraph 3. 3. 2014 14:25

Je mi jasné, že najjednoduchší spôsob je zmena dĺžky drôtu. Do stavby regulovaného zdroju sa nebudem púšťať, nemám na to vedomosti ani čas. Skôr som chcel vedieť, ktoré káble poprepájať,a by ten zdroj fungoval, skúšal som rôzne kombinácie, ale nič nefunguje.

Odporový drôt pripojím medzi červený a čierny, je ešte potrebné iné káble spojiť aby ten zdroj fungoval?
84seraph
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod 84seraph 3. 3. 2014 19:59

Zdroj som zapojil presne ako mi poradil vladimir, 12 V a 11 A, manganový drôt 1,7 Ohm sa zohrial presne na takú teplotu akú som potreboval na rezanie EPS. Ďakujem za rady, ktoré mi pomohly, najväčšia vďaka patrí vladimírovi, keby tu všetci mali taký trpezlivý prístup, a nie ako admin kineczek, ktorý to tu cenzuruje horšie ako čína internet :)
vďaka
84seraph
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod 84seraph 7. 3. 2014 19:38

Zdroj mi po 5 minutách rezania prestal fungovať. Je tam poistka, alebo je niekde inde problém?
84seraph
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Pytlík 9. 3. 2014 21:20

Zdroj asi nevydržel zátěž 11A. Ono totiž také záleží na solidnosti značky, jestli to, co je na štítku, bylo také uvnitř. Ještě snad mě napadá, že se mu také nemusela líbit jednostranná zátěž jedné větve, že třeba napětí větve +5V mohlo za těchto okolností vybočit z mezí. Teoreticky by sice ta jednostranná zátěž neměla vadit, ale co když.
Doporučoval bych při příštích pokusech jednak zdroj solidní značky a druhak zvyšovat zátěž postupně a kontrolovat, co to se zdrojem dělá: Napětí ostatních větví, teplota a tak. Možná stačilo dát větvi +5V nějakou zátěž (třebas něco kolem 1A), to se ale jenom dohaduji.
Pytlík
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod czkully 15. 4. 2015 21:28

Chtel bych se pridat k tomuto tematu a zajimalo by me cim napajet 130 cm odporoveho dratu
Kanthal 0.8, Odpor (při 20°C): 2.7 ohm/m

Existuje nejaky vypocet jake napeti a kolik proudu bude potreba pro tuto delku ? Kdyz to spocitam pres ohmuv zakon, tak pri 12V budu potrebovat 3,42A. Ale mam tuseni, ze toto neni jistota, ze zdroj 12V, 3.42A nazhavi drat na pozadovanou teplotu. Cim je delsi drat, tim je vetsi jeho odpor a podle ohmova zakona by mel stacit mensi proud, ale tim padem asi budu muset zvysovat napeti ne ? Da se to nejak spocitat ?

Stacilo by mi vedet jaky zdroj potrebuju na 1,3m a pripadne na kratsi odporovy drat. Kdybych pouzil zdroj S350-12 a k nemu PWM regulator bude to fungovat ? Nebo je potreba vetsi napeti ?

Je lepsi pouzit spinany zdroj a PWM regulaci nebo transformator - napr tento a k nemu triakovy regulator ??
czkully
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod vladimir 16. 4. 2015 13:19

Pokud se odpíchnu z diskuze k otázce, kterou položil 84seraph, tak ten považoval za optimální teplotu drátu 60cm (1.75 ohmu na metr) připojeného na 12 V.
Odpor 60 cm drátu mi vychází 1.05 ohmu, to dělá při 12V výkon 137W na 60 cm, tedy měl přepočtem výkon ca 230 W na metr drátu.

Z toho odhaduji, že když připojíš ten tvůj drát na 12V, bude málo nažhavený, protože budeš mít pouhých 32 W na metr.

Ty máš 1.3metru, tedy bys měl mít pro stejnou teplotu drátu výkon ca 300W a toho dosáhneš s tvým drátem napětím zdroje 32.5 voltu a proudem ca 10A.
vladimir
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod radim33 16. 4. 2015 16:16

Hlavně nezkoušej bez kontroly postavit regulaci PWM s 555 z minulé stránky, jsou tam chyby a vůbec by se to nemuselo podařit rozchodit.
radim33
Junior

Odeslat příspěvekod czkully 16. 4. 2015 19:28

vladimir píše:Ty máš 1.3metru, tedy bys měl mít pro stejnou teplotu drátu výkon ca 300W a toho dosáhneš s tvým drátem napětím zdroje 32.5 voltu a proudem ca 10A.


Jenze 300W dosahnu i s mnou zminovanym 12V zdrojem a 29A (350 W). Proto me zajima jestli jde jen o vykon nebo pro vetsi delku je nutne poustet spise vetsi napeti nebo ja nevim jaky je vztah dratu vs zdroj. Proste potrebuju vedet jaky koupit zdroj. Jestli vzit 36V, 9.7A (350 W) a regulovat ho PWM pro pripadnou kratsi delku nebo vzit 12V, 29A (350 W)


PWM regulator nechci stavet, ale koupit jiz hotovy z TIPY
czkully
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod radim33 17. 4. 2015 05:10

Máš přece Ohmův zákon.
Proud I v ampérech spotřebičem o odporu R v ohmech, pokud na něho připojíš zdroj o napětí U ve voltech je potom I= U/R. Výkon P ve wattech na tom spotřebiči je potom P=I*U. Anebo P= U2(na druhou)/R . Anebo P= I2(na druhou)*R.
Tak si z toho to, co potřebuješ, vypočítej.
Plus korekci na to, jak se změní odpor, když se zahřeje. Pokud máš ten odporový drát z běžné odporové slitiny, tak potom teplotní koeficient změny odporu takového drátu s teplotou najdeš určitě na internetu. Teplotu poznáš tak, že od cca 200 st C do cca 350 - 400 st C má drát pořád kovový vzhled, voda se na něm okamžitě vypaří, kůže nebo polystyren nebo dřevo uhelnatí. Při cca 350 - 450 st C začíná v šeru nebo potmě drát žhnout temně červeně, dřevěná tříska začne od drátu doutnat. Při cca 500 - 600 st C začíná žhnout temně červeně i za světla. Při cca 800 st C drát žhne za světla do žluta.
Potom záleží, jak je ta odporová slitina odolná k teplotě, respektive k oxidaci. Že jsi drátek zahřál příliš, poznáš podle toho , že jak vychladne, je černý a když ho pozohýbáš, začnou se od něho odlupovat černé kousky oxidů. Takhle přehřívaný drátek se rychle zeslabí a nakonec přepálí.
Na řezání pěnového polystyrenu by měla stačit teplota 200 - 300 st C, pokud se taková teplota při řezání podaří nějakou regulací udržet.
Ocelový( železný) drátek by měl vydržet tak do 150 - 200 st C. Drátek z běžné nerezi tak 200 - 250 st C. Vysoké teploty, několik set stupňů, by měly vydržet odporové slitiny určené pro výrobu elektrických topných těles, teplometů, vařičů , do elektrických trub atd. Zase odporové slitiny určené pro výrobu drátových odporů nebo všelijakých měřicích a přesných odporů by nemusely mít teplotní odolnost nijak vysokou.
Na drátek 0.3 mm železný potřebuješ podle mých zkušeností na rozžhavení proud asi 3- 4 ampéry a napětí na jeden metr mezi 8 a 12 volty a na stejný průměr nerezový drátek proud nějak 2 - 3 ampéry a napětí 10 - 16 voltů. Metr tohoto nerezového drátku má za studena odpor 8 ohmů. Drátek průměru 0.8 má zhruba 7x větší průřez, ale podstatná je míra ochlazování, jakou se vzniklé teplo vzduchem a při řezání polystyrenem a jeho rozkladem odvádí. To spočítat neumím, odhaduji, že proti drátku 0.3 je to tak 2 - 3 násobek. Musí se to vyzkoušet.
radim33
Junior

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků