Vliv podtáčení motoru na jeho životnost

Fabia, Octavia, Superb,...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod atala 25. 7. 2005 16:51

Jáké otáčky u benzínového motoru lze definovat jako podtáčení, mají vliv na jeho životnost a proč?
atala
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Swifty 25. 7. 2005 17:05

Pod 2000 každopádně, 2000-2500 záleží na okolnostech. Autu to rozhodně neprospívá, pro představu je nejlepší sednout si na horský kolo, hodit tam nejtěžší převod a zkusit to rozjet ze zastavena. Půjde to, ale šlapátka a řetěz se budou namáhat k prasknutí.
Swifty
Nováček

Odeslat příspěvekod ACE. 25. 7. 2005 17:38

Podtáčení je relativní, pokud se snažíš akcelerovat nebo jedeš do kopce = šlapeš hodně na plyn a přitom jsou nízké ot. opravdu škodlivé. Pokud ale jedeš ustálenou (třeba 80kou) po rovině, pedálu se sotva dotýkáš, potom není na škodu třeba ani 1800 ot. a spotřeba bude velmi nízká.
ACE.
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod QX 25. 7. 2005 17:57

Swifty: S tim podtacenim bych to tak jednoznacne v tebou udavanych otackach nevidel. Bezne jezdim 1500-2000rpm a no problem (vse rizeno elektronicky - A/T).
QX
Nováček

Odeslat příspěvekod Jendolf 25. 7. 2005 18:58

Rozhodne to motoru neprospiva, otacky tezko rict, podle situace... jednoduche pravidlo, az v tom drkota, ci auto poskakuje, tak je nejvyssi cas podradit a temto situaci se vyhybat tak o 500ot/min...
Samozrejme zalezi na zarazene rychlosti, auto na dvojku hopsa driv nez na 6tku... to s tim kolem bylo dobre prirovnani. Obecne ani neplati, ze cim nizsi otacky, tim mensi spotreba... kazdy motor ma nejake optimalni a treba u me je jedno jestli tocim 2500 nebo 3500, kdyz nezrychluji, mam stejnou aktualni spotrebu... coz je divne i vzhledem k tomu, ze pri tech 3500 jedu rychleji, tudis vetsi odpor vzduchu, bud keca PP a nebo je v tom nejakej figl, asi spis figl, vsechna auta, co jsem mel s PP v podstate stejna zkusenost. samozrejme nelze srovnat 7000ot/min a 2500ot/min.
B power M power W power
Jendolf
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jendolf 25. 7. 2005 19:06

budu rad, kdyz mi to nekdo technologicky s tou spotrebou vysvetli...
Mimochodem nejsem barbi-typ...
B power M power W power
Jendolf
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod JirkaK 25. 7. 2005 19:16

Benzínový motor má v nízkých otáčkách menší spotřebu, protože
1)má v nízkých otáčkách menší ztráty třením
2)je víc otevřená škrtící klapka a tím se sníží i ztráty škrcením nasáveného vzduchu.
Tvrzení o nejnižší spotřebě v otáčkách max. kroutícího momentu platí, ale jen při velkém zatížení.
Obecně se limit otáček určit nedá, záleží na konkrétním motoru a objemu. Šestiválec v R 25 má na otáčkoměru zelené pole od 1400 otáček, pro HTP budou tyhle otáčky likvidační. V reálu - tachometrových 60 na čtyřku po rovině při 1700 -1800 otáček nevadí, ale při zrychlení nebo do kopce už je potřeba podřadit.
Tragédie této země spočívá v tom, že vždy když se v ní začne náhodou dařit lépe, přijdou politici a ve jménu vyšších zájmů všechno zkurví.
Líp už bylo......
JirkaK
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod luk 26. 7. 2005 08:05

Swifty: To bych nezkoušel. Pokud to bude levné kolo z hypermarketu, téměř jistě to nepřežije Mr. Green

Jinak těch 2000 otáček je hodně, bez zátěže (po rovině, bez akcelerace) se u většiny benzinů dá bez problémů jezdit na 1700-1800.
<--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
luk
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Plejba_jr. 26. 7. 2005 08:07

Přesně tak, neexistuje přesná definice podtáčení, každý motor má limit jinde. R18 1,7 má např. zelené pole 1500 - 2500 ot/min. Pokud je motor v malé zátěži, otáčky i pod 1500/min mu samozřejmě nevadí.
Plejba_jr.
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MiRoX 26. 7. 2005 08:40

Jendolf píše:Rozhodne to motoru neprospiva...


Mohl byste to, prosím, rozvést? Trošku se rozhovořit o příčinách Vámi předkládaného tvrzení? Takto to musím považovat trošku za plácnutí do vody, vyjádření na základě dojmů. Sám nevím, jaká je pravda a rád bych se dozvěděl nějaké (další) názory.

Díky.
MiRoX
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mfilip 26. 7. 2005 08:44

1.8T ma nejvyssi tocivy moment od 1750 ot. a rekl bych tedy, ze se o podtaceni jizdou v techto otackach nejedna. Jizda v oblasti max. tociveho momentu je nejuspornejsi z pohledu ceny za vykon, tzn. pokud od auta chci zrychleni, je nejlepsi podradit a dostazt motor do oblasti maximalniho tociveho momentu nez to solichat postupnym pomalym zrychlenim.
P: O1 1.8T SLX 1999 (5,81l/100 km)
K: OII 2.0 RS TFSI 2008 (5,80l/100 km)
K: Insignia 2.0 CDTi 103kW Ecoflex 2015 (4,55l/100 km)
goes: tak jo, zde jsi vyhral
mfilip
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MiRoX 26. 7. 2005 08:45

JirkaK píše:Obecně se limit otáček určit nedá, záleží na konkrétním motoru a objemu. Šestiválec v R 25 má na otáčkoměru zelené pole od 1400 otáček, pro HTP budou tyhle otáčky likvidační. o/quote]

Co to, prosím, znamená likvidační (a ve vztahu k HTP)? Proč zrovna 1400 otáček? Když potřebuji/chci/mám chuť si hrát, pak mne HTP 1.2/40 vytáhne do mírného kopce na pětku již od 1100 otáček.
MiRoX
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D.a.l.i 26. 7. 2005 08:52

MiRoX píše:
Jendolf píše:Rozhodne to motoru neprospiva...

Mohl byste to, prosím, rozvést? Trošku se rozhovořit o příčinách Vámi předkládaného tvrzení? Takto to musím považovat trošku za plácnutí do vody, vyjádření na základě dojmů. Sám nevím, jaká je pravda a rád bych se dozvěděl nějaké (další) názory.v/quote]


Pokud se bavime o situaci, kdy uz motor jede priskoky, tak je zrejme, ze dostava klikovka apod. pekne na frak (razy).

Jinak nemyslim, ze by motoru mely skodit nizke otacky. Prirovnani ke kolu a nejtezsimu prevodu kulha, pokud predpokladame, ze se na rozjezd do toho clovek opre, co to da. Motor ma pri techto otackach malou silu a tedy rozjezd bude tomu odpovidat. Problem by mohl byt u turba, jenze to nespina tak brzy.. Samozrejme pokud to sklouzne k priskokum, je situace jina.

Obecne bych rekl, kdo ma cit, at se jim ridi, kdo ho nema, at se drzi hranice 2.000+ otacek. S tim, ze s rostoucim objemem motoru "nejnizsi pouzitelne otacky" klesaji (u motoru 5.0 V8 neni problem jet i kolem 1000 ot/min).
Nač ten spěch? 5 minut mě nezabije :-)
D.a.l.i
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Nick2 26. 7. 2005 08:54

Jendolf píše:Rozhodne to motoru neprospiva, otacky tezko rict, podle situace... jednoduche pravidlo, az v tom drkota, ci auto poskakuje, tak je nejvyssi cas podradit a temto situaci se vyhybat tak o 500ot/min...
Samozrejme zalezi na zarazene rychlosti, auto na dvojku hopsa driv nez na 6tku... to s tim kolem bylo dobre prirovnani. Obecne ani neplati, ze cim nizsi otacky, tim mensi spotreba... kazdy motor ma nejake optimalni a treba u me je jedno jestli tocim 2500 nebo 3500, kdyz nezrychluji, mam stejnou aktualni spotrebu... coz je divne i vzhledem k tomu, ze pri tech 3500 jedu rychleji, tudis vetsi odpor vzduchu, bud keca PP a nebo je v tom nejakej figl, asi spis figl, vsechna auta, co jsem mel s PP v podstate stejna zkusenost. samozrejme nelze srovnat 7000ot/min a 2500ot/min.



a neni to prave tim, ze jedes rychleji? ("tece" tam sice pri 3500 ot/min vic benzinu, ale protoze jedes rychleji, spotreba muze byt v obou pripadech 7l/100km)
Nick2
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D.a.l.i 26. 7. 2005 08:55

MiRoX píše: Co to, prosím, znamená likvidační (a ve vztahu k HTP)? Proč zrovna 1400 otáček? Když potřebuji/chci/mám chuť si hrát, pak mne HTP 1.2/40 vytáhne do mírného kopce na pětku již od 1100 otáček.
Nač ten spěch? 5 minut mě nezabije :-)
D.a.l.i
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků