suram píše:fc70 píše:Když aerolinka neprovozuje – téměř z libovolného důvodu! – let podle plánu, nic nedostane a klient má právo na vrácení všech peněz. To bylo (aspoň donedávna) v zákoně naprosto jasně napsané.
V kterém zákoně?
Pro EU
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... ncellation (ten zákon se tam někde dá dohledat, tady je, co to znamená – a jak se ještě nedávno EU moc snažila, aby klienti ta práva využívali!)
-- 23. 4. 2020 14:39 --suram píše:Nojo, ale stále nevíme, jaký zákon ukládá bance povinnost řešit problém klienta s aerolinkou?
Na to možná zákon opravdu není – ale chargebacky za nedodání zboží/neprovedení služby podle podmínek jsou opravdu zásadní vlastnost platebních karet, a už tu někdo našel reklamu konkrétně ČSOB inzerující ji. (Stejně tak to inzerovala ČS.)
-- 23. 4. 2020 14:43 --minarjo píše:Jelikož už na internetu i v jiných médiích nějaký čas kolují informace jako tato:
https://www.penize.cz/nakupy/413404-zru ... ex-voucher (týkající se cestovek, dále v textu i leteckých společností a dalších navázaných služeb), těžko to může dopadnout jinak než zamítnutím. A to zejména proto, že tento postup je, i dle těchto mediálních zdrojů, běžný a uznávaný i příslušnými státními orgány, mnohdy s chystaným nejen slovním (od představitelů nejen státu), ale i legislativním opatřením. Jinak by to zkrátka cestovky, aerolinky atd. neměly z čeho vyplatit, protože dané peníze minimálně zčásti už dávno nemají, viz ten odkaz. Tedy by to byl příliš silný precedens týkající se nejen u nás obřího množství lidí
Silný precedens by nebyl, že zkrachují firmy, které na sebe vzaly (nebo měly zákonem přikázané vzít) konkrétní riziko; krach firmy je problém, ale není to zásadní neštěstí, firma se dá vždycky založit na stejné adrese znovu.
Silný precedens by byl, že vlastnické vztahy a smlouvy nejsou právem chráněny a stát si může dělat, co chce a redistribuovat neštěstí, jak je politicky vhodné.
A ještě silnější precedens, a velké neštěstí, by bylo, kdyby FA rozhodoval jen podle
domněnky o tom, jaké zákony budou přijaty v budoucnu nebo jakou mají politici náladu a pohled na věc v případech aerolinky (což není cestovní kancelář a není na ni, pokud vím, žádný český zákon). To by bylo zásadní neštěstí s dopadem na desítky let.