Já jsem o dovolené fotil písily čaponohé, tenkozobce opačné, vodouše štíhlé a kolpíky bílé v jejich přirozeném prostředí na jihočeském rybníce. Když pominu to, že na většině rybníků byli spíše jenom kachny a to, že když už jsem konečně to místo našel, tak jsem se musel prodrat přes promáčenou louku a přes spoustu kopřiv, takže než jsem začal fotit, tak jsem měl větší část ptáků přesunutou na vzdálenější části rybníka. Ať jsem dělal, co jsem dělal, byl jsem sice v jejich reálném prostředí, ale strašně daleko. V takové situaci mi přišlo lepší nechat D850 v autě a vzít s sebou D500, protože ptáci vykrývají strašně malou část obrazu a proto se mi “zvětšený” obraz na D500 lépe zaostřuje. I tak si u spousty fotek nejsem jist, jak to dopadne. V tomhle by se mi hodila bezzcadlovka s možností zvětšení obrazu přímo v hledáčku (jenže u Sony A7r IV jsem pak zase řešil jiný problém, veliký odpad AF-C při ostření na malý subjekt na velkou dálku, tohle třeba D850 aktuálně zvládá o hodně lépe), ale reálně to bude fungovat tak jak potřebuji asi až u nějaké další generace a mezitím přijdou D6 a D880, které zase o kus dál, než D5/D850/D500.
Na tyhle fotky jsem pořád i s D500 a 500 PF ohniskově krátký, ale při foceni z ruky mi to už připadá jako limitní, ta kombinace vysokého ISO, dlouhého ohniska a třesoucích se rukou, 500 PF a telekonvertor se skoro bez stativu nedá, i se stabilizací jsem měl časy kolem 1/80s už roztřesené (ne všechny, ale vesměs ty, na kterých mi záleželo), ten monopod by mohl být na tenhle typ fotek dobrý kompromis.