Zdravím,
vzhledem k tomu, že se problematikou mobilních komunikací zabývám už delší dobu, přihodil bych taky něco:
Na začátek upozorňuji, že nejsem příznivce nákupů přes net.
Nechci také dělat reklamu, takže se budu snažit shrnout vše dohromady.
Takže nákup přes internet:
1. Je třeba si zjistit, zda je vůbec požadovaný mobil určen pro distribuci v ČR- na to odpoví některý z autorizovaných distributorů, případně hledejte na jejich webu ( pro Nokie Agora, Setos, Cell-Net, operátoři, dříve také Celadon, GSMobil).
2. Je dobré se zeptat přátel a známých, kteří už služeb dané firmy využili
3. Prohlédnout reklamační řád firmy, zda se tam nenachází nějaká klička, která by mohla signalizovat problémy (kratší záruka, nutnost reklamovat výrobek pouze u prodejce, atd.)
4. Když už se pro určitou firmu rozhodnete a přístroj objednáte, věnujte po jeho obdržení pozornost následujícímu:
a: Originální ZL (vztaženo na Nokii- u operátorů originální ZL s vytištěnými identifikačními údaji na ZL- IMEI, typ MT, datum vyskladnění, u ostatních distributorů bývají na ZL ochranné prvky, které vychází z původního ZL Agory- hologram v rohu. Viděl jsem tedy i ZL se znakem Setosu, u kterých jsem neměl možnost zkontrolovat platnost záruky u výrobce, nedělali na mě moc dobrý dojem- lakovaný papír, místo hologramu jen logo firmy- ale nemůžu tvrdit, jestli je to oficiální ZL Setosu). Vztaženo na Samsung- akceptuje se pouze originální ZL s logem firmy Kiboon
b: Zda jsou na MT nalepeny ochranné prvky (tzv. slídy) na LCD, zda je MT i baterie zabalen v igelitových sáčcích, zda telefon nenese známky používání (odřené kryty, škrábance na sklíčku LCD, stopy po kontaktech MT na kontaktech baterie- ty se objeví až po několikanásobném vyjmutí a vložení baterie- vcelku dobrý znak o tom, jak byl MT používán, zda není přístroj zaprášen (hlavně u MT s výměnnými kryty), na baterii musí být hologram (opět vztaženo na Nokii), poté je dobré MT zapnout a podívat se do paměti přístroje, jestli tam nejsou nějaká data (zprávy, kontakty, obrázky, melodie, MMS), případně omrknout čítače hovoru a zpráv.
Přístroj musí mít českou lokalizaci (tzn. nahranou českou jazykovou verzi, také nálepku CZ v prostoru pod baterií). Pokud jsou v MT bitmapy, musí být pro českého operátora. Někdy je taky dobrým vodítkem potisk na krytech MT, neměl by být s logem zahr. operátora (i když v minulosti se v distribuci objevili MT, které nebyly původně určeny pro český trh, ale poté, co byl daného modelu u nás nedostatek, výrobce jej pustil oficiálně na náš trh).
c: K záručnímu listu bývají ještě přidány nenápadné papírky, tzv prohlášení o shodě (u Nokie), které by tam neměly chybět
d: Příslušenství musí odpovídat tomu, co u MT doopravdy má být (kontrola možná podle návodu, případně se můžete zeptat např. u operátora). Pokud není příslušenství komplet, neznamená to ještě, že je to šedý dovoz, spíš někdo příslušenství odebral a doufá, že vám to nebude vadit- ale samozřejmě i v tomto případě bych okamžitě reklamoval.
e: Krabice (opět vztaženo k Nokii) musí být opatřena českými nápisy
Ke kontrole přístroje dle IMEI v servise- není povinností servisu podávat koncovému uživateli tyto informace, už vůbec bych si to nedovolil pře email... Pokud to GSMobil dělá, myslím že by se to Nokii moc nelíbilo.
Ještě jedna věc- dost často se stává, že mobil putuje k internetovému prodejci přes několik dalších firem, ne vždy je váš prodejce kupuje přímo od autorizovaného distributora- proto se může také stát, že vám váš internetový prodejce dodá MT, o kterém je přesvědčen, že je určen pro český trh a ono ejhle- není vždy chyba jen na jeho straně (už jsem zažil, jak se několik renomovaných firem spálilo, i falzifikáty ZL tu byly...)
Doufám, že se v tom někdo vyzná
Pokud si ale chcete koupi MT a neběhat po obchodech, dám pár tipů:
http://www.nokiagallery.cz/index.html
http://shop.siemens.cz/
Snad ještě
http://delta.allium.cz/eshop/