od Emil Pastelka 14. 5. 2019 16:35
Televizní obraz byl dlouho zmrzačený vinou starých standardů a datových/přenosových úspor. Věta "HDR protože režisér chtěl..." byla vždy ve smyslu zobrazené informace, ne konkrétního barevného ladění (to je vedlejší efekt). Podobně jako HiFi u zvuku také není o studiové věrnosti, ale o dostatečném zastoupení reprodukované informace.
Kalibrace koncového domácího zařízení je pak hlavně o maximálním využití potenciálu toho kterého přístroje. Pokud je daný přístroj kalibrován správně, dokáže reprodukovat zvolený standard v tak široké míře, že se do něj vlezou různé barevné extrémy (představa režiséra) a zařízení nemusí sáhnout k dodatečné barevné úpravě (posunu barev, aby bylo možno zobrazit vše požadované).
Reprodukcí standardu pak myslím stav, kdy mám zobrazovací jednotku s možností pokrytí 100 % definovaného rozsahu. Z výroby se může stát, že nekalibrovaný kus tuto schopnost fyzicky sice má, ale díky přednastavení ji nedokáže správně využít. Kalibrace nijak nesouvisí s barevným laděním (viz zmíněný Matrix) ve výrobě.
Příklad - jako byste měli svinovací metr, který sice umí změřit délku 10 m, ale z výroby má nulu nakreslenou 1 m od začátku a končí bezpečně u 8 m (aby se extrémním vytahováním neopotřeboval). Po kalibraci bude metr ukazovat správně 0-10. Díky tomu pak mohu zobrazit jakékoliv měření pro standard "do 10 m" a je jedno, co si kdo vymyslí za rozměr (barevné ladění).